Zásady a pamäte svätého Filipa Neriho
Úvod
Jeden z najväčších historikov Oratória, oplakávaný otec Antonio Cistellini,
C.O., z Florencie, napísal, že „nanešťastie životopisec a hagiograf
si budú môcť len nepatrne poslúžiť spismi svätého Filipa, než ako to bolo
v prípade iných velikánov: napríklad svätého Ignáca, svätého Karola
Borromejského, svätého Františka Saleského. Svätý Filip nebol spisovateľským
svätcom, a on sám vyznal takmer neprekonateľnú ostýchavosť zobrať do rúk
pero (okrem toho, že ten istý problém mal aj s hovorením o sebe: Secretum meum mihi, to je moje tajomstvo, hovorieval).
Po svätom Filipovi máme dnes asi tridsať listov, niektoré príležitostné
spisy a tri sonety, z ktorých dva sú mu pripisované
s pochybnosťami. No bez toho, žeby sme chceli odobrať duchovnú
a historickú hodnotu týmto dôležitým dokumentom, sú to jeho zásady
a pamäte, ktoré sa stali takpovediac „hovorcami“ svätého Filipa
a podstaty oratoriánskej špirituality.
Zásady a pamäte, ktoré boli zozbierané z priamych svedectiev jeho
prvých učeníkov počas rozhovorov a príhovorov, vyvažujú nedostatok jeho
spisov a privádzajú čitateľa k lepšiemu pochopeniu pôvodu
a základov Oratória. Sv. Filip Neri bol jedným z veľkých majstrov tzv.
„pedagogiky svätosti“. Najobľúbenejším duchovným synom svätého Filipa Neriho
bol Francesco Maria Tarugi. Stal sa jeho nástupcom. On najlepšie vyjadril
výchovnú metódu svojho duchovného majstra: „Úlohou nášho inštitútu je hovoriť k
srdcu.“ Duch Svätý v jedinečnej skúsenosti Turíc roku 1544
v katakombách sv. Sebastiána vytvoril z Filipovho srdca „ohnivé
srdce“ schopné hovoriť k srdciam. Guzmán Carriquiry hovorí, že otec Filip číta
v srdciach iných to, čo oni sami nevedia čítať, a dovoľuje im objaviť v sebe
toho, ktorý je väčší ako ich srdce. Osobne sprevádza rast svojich priateľov a
učeníkov, dávajúc veľmi moderným spôsobom hodnotu ich svedomiu a ich slobode.
Osoba rastie vo svojom človečenstve iba vtedy, keď stretne svedectvo väčšie od
seba samej, otcovstvo, obdivuhodnú prítomnosť, ktoré by jej ukázali cestu
rastu, križovatku vlastnej slobody, požiadavky zodpovednosti, bez toho, aby
zostala zakliesnená vo svojich obmedzeniach, vo svojich vášňach a
ospravedlňovaniach. Filip Neri bol autentickým „majstrom duší“ v dare, ktorý
objíma celú osobu, v jej okolnostiach, až do hĺbky jej bytia.
Možno u neho pozorovať takpovediac alergiu na písanie: väčšina listov, ktoré sa po ňom zachovali, boli diktované istému tajomníkovi. Otec sa obmedzil iba na to, aby mu vysvetlil základnú predstavu. A krátko pred smrťou sa rozhodol spáliť aj tých málo spisov, ktoré sa nachádzali v jeho izbe. O to vzácnejšie sú preto Zásady sv. Filipa, ktoré zozbierali a uchovávali jeho prví učeníci. Spolu so životnými príkladmi a hojnými svedectvami, ktoré sú obsiahnuté v Procese kanonizácie, práve ony tvoria vzácne dedičstvo a odovzdávajú nám živý lúč sapientiae cordis (múdrosti srdca) Svätého, pre ktorého Goethe vymyslel definíciu „hĺbavej radosti“. Tieto Zásady, jednoduché a prívetivé, pretože vytryskli z každodennej skúsenosti vzťahu s Bohom a s ľuďmi, aj naďalej poskytujú každej dobe vzácny návod ku kresťanskému napredovaniu.
Prvé série sa objavili na procese kanonizácie počas sedenia 23. januára
1596, keď prišiel svedčiť otec Francesco Zazzara, ktorý sa spoločne
s otcami Pompejom Paterim a Giulianom Giustinianim postarali
o bohatú zbierku filipovských zásad (Archív rímskeho Oratória, A.III.9),
a ešte počas sedení 18. apríla a 13. mája toho istého roku, keď
prišli vypovedať kardinál Pietro Paolo Crescenzi a prelát Marco Antonio
Maffa.
Najstaršie vydanie Výrokov a Zásad svätého Filipa nájdeme
v dodatku knihy Duchovných cvičení,
ktoré napísal Agostino Manni a ktoré boli vydané v roku 1607
v Bresci. Zásady a pamäte boli potom vydávané až do dnešných dní
v rozličnom poriadku a výbere. V roku 2006 vyšla podobná zbierka,
ktorú komentuje súčasný generálny prokurátor oratoriánov, otec Edoardo Aldo
Cerrato, C.O. Práve z tejto zbierky Zásad a Pamätí svätého Filipa
Neriho vyberáme niekoľko textov, ktoré nám môžu pomôcť aspoň trochu sa
priblížiť k autentickému duchu tohto veľkého Apoštola Ríma.
------
1.
„...zjednotiť v Kristovi ako hlave
všetko...“
Na perách otca Filipa sa často vyskytujú výroky, ktorými vyjadruje základné
nastolenie kresťanského života. Ježiš Kristus nie je iba nejakým odkazom, hoc
aj dôležitým: je stredom všetkého, Prítomnosťou „Boha s nami“, ktorá
vytrháva ľudskú existenciu z márnivosti, dáva jej súdržnosť
a odhaľuje jej hodnoverný zmysel. „Nespasí nás nejaká formula, ale Osoba,
a istota, ktorú nám vlieva: „Ja som s Vami“, hovorieval kresťanom Ján
Pavol II. na prahu nového tisícročia. A ozvenu mu robil Benedikt XVI. v deň
začiatku svojho pontifikátu: „Kto nechá vojsť Krista, nič nestratí, nič – vôbec
nič – z toho, čo robí život slobodným, krásnym a veľkým. Iba
v tomto priateľstve sa otvárajú dokorán brány života. Iba v tomto
priateľstve sa reálne otvárajú veľké možnosti postavenia človeka. Iba
v tomto priateľstve zakúšame to, čo je krásne a čo oslobodzuje. […]
Nebojte sa Krista! On neberie nič, a dáva všetko. Kto sa dáva jemu, získa stonásobok.
Áno, otvorte srdcia Kristovi a nájdete pravý život.”
Otec Filip ustavične opakoval:
Kto chce niečo iné ako Krista, nevie, čo
chce, a kto chce niečo iné ako Krista, nevie, čo si žiada. Vanitas vanitatum et
omnia vanitas (márnosť nad márnosť, všetko je márnosť), okrem Krista.
Kto si žiada niečo iné ako Krista, nevie,
čo si žiada. Kto koná, a nie pre Krista, nevie, čo robí.
Môj Kriste, moja láska, celý svet je
márnosť. Kto hľadá niečo iné ako Krista, nevie, čo chce, kto hľadá niečo iné
ako Krista, nevie, čo si žiada.
Časté a spontánne sú aj jeho modlitby obrátené ku Kristovi, v ktorých
Filip, hoci schopný vášnivých citov, vyjadruje svoju lásku k nemu nie na
citovej úrovni, ale realisticky pozoruje, že učeník je stále neprimeraný vo
svojej vernosti Pánovi. Filip to dobre vedel a v jednom liste svojmu duchovnému
synovi napísal: Každý by chcel stáť na
hore Tábor a vidieť premeneného Krista: sprevádzať však Krista na Kalvárii by
chcelo iba málo ľudí. Preto jeho láska sa stáva pokornou prosbou o pomoc: Jesu, sis mihi Jesus (Ježišu, buď mi
Spasiteľom). Nechcem nič iné ako tvoju presvätú vôľu, ó môj Ježišu, kedy ťa
budem milovať synovskou láskou? Ježišu, chcel by som ťa milovať, môj Ježišu,
nespoliehaj sa na mňa, môj Ježišu, povedal som ti to: ak mi ty nepomôžeš, nikdy
neurobím nič dobré. Daj mi milosť, môj Ježišu, aby som ťa miloval nie zo
strachu, ale z lásky. Pane, nečakaj odo mňa iné ako zlo a hriechy. Pane,
nespoliehaj sa na mňa, pretože určite padnem, ak mi nepomôžeš. Pane, rana
tvojho boku je veľká, ale ak mi nepomôžeš, ešte ju zväčším.
Spoločenstvo s Kristom, ktorú predkladá učeníkovi, sa nachádza
vyjadrená vnuknutím hlbokého mysticizmu v jednom liste neteri sestre Márii
Anne Trevi:
Boh nech vám dá milosť, aby ste sa
sústredili na jeho božskú lásku a aby ste vstúpili tak hlboko do rany jeho
boku, do živého prameňa Múdrosti poľudšteného Boha, aby ste úplne utopili svoju
samolásku a aby ste už nenašli viac cestu von.
Otec Filip má živé vedomie, že láska ku Kristovi je aj základnou podmienkou
misijného poslania:
Hovorieva, že keby bol mal desať osôb
naozaj odpútaných, ktoré by nechceli nič iné ako Krista, mal by odvahu obrátiť
celý svet.
V jednom liste Klementovi VIII. – s ničím neporovnateľnom
dokumente rodinnej atmosféry, ktorú mu pápež dovoľoval, a vzťahu, plného
vtipu, ktorý si Filip mohol dovoliť, keď mu „vyčítal“, že ho ešte neprišiel
navštíviť počas jednej z jeho chorôb – svätec ponúka osobitné svedectvo
svojej lásky ku Kristovi. Napriek svojmu hravému tónu list dovoľuje, aby vyšlo
na povrch ústredné postavenie Krista v živote kresťana. V oddanom
rešpekte skutočne vychádza na povrch vedomie obrovskej nadradenosti Krista nad
každou ľudskou bytosťou. Žeby Filip chcel pripomenúť pápežovi Klementovi
dôležitosť tej pokory, ktorej sa Hipolyt Aldobrandini kedysi učil v prostredí
Oratória, ešte predtým než vystúpil na Petrovu katedru? Je isté, že pápež si
pri čítaní týchto slov mohol spomenúť na svojho predchodcu, ktorý sa nechal
zobraziť na mozaike Baziliky svätého Pavla za hradbami, ako sa maličký skláňa
pred Kristovým majestátom, pričom mu bozkáva nohy... Táto malosť nijako
neumenšuje dôstojnosť, ktorou je pápež obdarený, ale ju naopak vyvyšuje
a zjavuje jej autentickú povahu.
Kristus, o siedmej hodine
v noci, sa prišiel stať so mnou jedným telom, a Vaša Svätosť ešte ani
raz neráčila prísť do nášho kostola. Kristus je človek a je Boh,
a prichádza ma navštíviť vždy, keď sa mi zažiada. A Vaša Svätosť je
obyčajný človek, aj keď sa narodil svätému a dobrému mužovi. Ale On sa
narodil z Boha Otca. Vaša Svätosť sa narodila pani Agnesine, svätej žene,
ale on sa narodil z Panny Pannien!
Klement VIII, ktorý hlboko miloval otca Filipa, mu odpovedal na ten istý
lístok rovnakou hravou vľúdnosťou v tretej osobe: „Tým, že Vás neprišiel navštíviť, pápež hovorí, že toho Vaša
dôstojnosť nie je hodna, pretože ste neprijali kardinálsky titul, ktorý vám už
bol toľkokrát ponúknutý... A keď Vás náš Pán príde navštíviť, proste ho
zaňho a za naliehavé potreby celého kresťanského sveta...“
------
2.
Milovať Boha
Chcel by som od teba vedieť, aká je to
sieť lásky, schopná obsiahnuť toľkých, opakoval často otec Filip citujúc verše
Petrarcovho sonetu. On sám dobre vedel, o akú sieť ide, veď bol sám Bohom
uchvátený do tej miery, že zvykol zvolať: Stačí,
Pane. Už nevládzem. Ustavične povzbudzoval svojich duchovných synov, aby
vždy mysleli na to, že majú Boha pred
očami.
Hovorieval:
Duša, ktorá sa celá dáva Bohu, je celá
Božia.
Na dosiahnutie Božej lásky niet
opravdivejšej a kratšej cesty, ako odpútať sa od vecí tohto sveta, hoc aj
malých a pominuteľných, a od sebalásky, a pritom milovať viac
Božiu vôľu a službu, ako vlastné uspokojenie a svojvôľu.
Koľko lásky dáme stvoreniam, toľko vezmeme
Bohu.
Ako je možné, aby človek, ktorý hovorí, že
miluje Boha, mohol milovať niečo iné ako Boha?
Veľkosť lásky k Bohu sa rozpozná
z veľkosti túžby, ktorou človek túži trpieť z lásky k nemu.
Tomu, kto naozaj miluje Boha, sa nemôže
prihodiť nič nepríjemnejšie ako nemať príležitosť trpieť preň.
Vrhnite sa do Boha, vrhnite sa do Boha,
a vedzte, že ak bude od vás niečo chcieť, urobí vás dobrými na všetko to,
na čo vás bude chcieť použiť.
Treba mať veľkú dôveru v Boha, ktorý
je tým, čím bol vždy: a netreba sa ľakať, ak sa prihodí nejaké
protivenstvo.
Keď je duša odovzdaná do Božích rúk,
a uspokojí sa s Božou vôľou, je v dobrých rukách, a je si
veľmi istá, že všetko dobre dopadne.
Buď spokojná, lebo Boh to chce – povedal mame, ktorej zomierala malá dcérka
– a stačí ti, aby si bola pestúnkou
Boha.
Keď sa ktosi sťažoval na isté skúšky, povedal:
Nie si hoden, nie si hoden, aby ťa Pán
navštívil.
Pre toho, kto naozaj miluje Pána niet
otravnejšej veci ako život.
Praví Boží služobníci majú život
v trpezlivosti a smrť v nádeji.
Kto počas života nevystupuje často
v myšlienkach do neba, je vo veľkom nebezpečenstve, že tam nevystúpi po
smrti.
Známe sú Filipove jednoduché zvolania, keď si povzdychol:
Raj! Raj!
------
3.
Pokora
Pokora znamená prijať Boží pohľad na seba samého: ten pohľad, ktorý Pán
upiera na dielo svojich rúk, na záver stvorenia, alebo na človeka po dedičnom
hriechu, alebo na zotročený ľud v Egypte. Pohľad, ktorý nachádza svoje
plné zjavenie v Evanjeliu, keď Ježišove oči spočívajú na osobách a na
skutočnosti: na Šimonovi Petrovi pri prvom stretnutí a potom na nádvorí
veľkňazovho domu (Jn 1, 42; Lc 22, 61), na ľudí predtým, než začal svoju reč
o Blahoslavenstvách (Mt 5, 1), na bohatého mladíka (Mt 19, 16-22),
a pri toľkých iných príležitostiach, napríklad vtedy, keď chudobná vdova
vhodila do chrámovej pokladnice štyri haliere, „viac než všetci ostatní“ (Lc
21, 1-4).
Boží pohľad je vzťah k človeku, vzťah spoločenstva, ktorý podľa
jednotlivých prípadov schvaľuje, povzbudzuje, napráva, pomáha spamätať sa. Pod
týmto pohľadom nám treba myslieť na náš
pohľad na iných a pýtať sa samých seba, či má vlastnosti Božieho
pohľadu. Pokora neznamená ani tak sklopiť zrak, ale znamená skôr hľadieť tak,
ako hľadí Boh. V niektorých prípadoch to bude aj sklopenie zraku, ale
oveľa častejšie pôjde o určitý druh pohľadu... Sú pohľady, ktoré
v nás odhaľujú pýchu, prvú
hlavnú neresť, ktorá pribúdaním plodí domýšľavosť, povýšenosť, aroganciu,
márnivosť, tvrdosť srdca, kladenie sa do popredia, perfekcionizmus,
rozkazovačnosť, neschopnosť dialógu, nedostatok lojality a otvorenosti...
ako ukazujú farizeji, ktorých Ježiš zráža s prudkosťou, v snahe
vytrhnúť ich z ich hrozného stavu.
Pokora nie je slabosť a pohŕdanie sebou, ale správny základný postoj človeka vo vzťahu
k skutočnosti, celej skutočnosti. Je to pozitívna sila, ktorá vyžaduje
nevyhnutnosť vnútorného očistenia, ale ktorá človeku umožňuje rásť a pozdvihuje
ho smerom hore. Preto nemožno byť pokornými bez modlitby: prvá milosť, ktorú
dosiahneme v modlitbe, je práve spoločenstvo s Božím pohľadom. Osoba
vtedy rastie, chápe nevyhnutnosť očisťovania a vidí, kde je také
očisťovanie potrebné. A vydáva sa na cestu slobody: slobody od strachov, od preludov, od úzkostí, od
egocentrizmu, od znechutenia z neúspechov, od deštruktívnych pocitov viny,
od inštinktu hádzať vinu na druhých, od zatvrdenia sa v omyloch. Je to
sloboda milovať na spôsob dávania, sloboda slúžiť bez očakávania odmeny,
počúvať, chápať, stotožniť sa so skutočnosťou iného bez snahy vlastniť ho, byť
spokoný s obdržanými talentami bez závisti a oslabujúceho
porovnávania sa, sloboda vyvíjať maximálne úsilie so serióznosťou, ale nie
s okázalosťou, so smyslom pre povinnosť a so zodpovednosťou, ale
zachovajúc si zdravý zmysel pre humor a odmietajúc prehnanú tvrdosť. Tak
postupne mizne márnivosť, kŕčovité hľadanie obdivu a uznania od iných,
podlízavosť, potreba masiek a zásten, obľuba v hovorení príliš veľa
o sebe alebo naopak príliš málo. V takejto slobode rastie úcta,
správna „láska k sebe“, ktorá je dôstojnosťou, rastie vľúdnosť, ktorá sa
nespúšťa do prázdnych rečí, otvorenosť povedať veci, odvaha v situáciach,
ktoré si to vyžadujú, radosť vychádzajúca z toho, že je človek
v pokoji sám so sebou, pretože si je vedomý, že je len „hlinenou nádobou“,
no obsahujúcou poklad.
Otec Filip hovorieval:
Boh vždy hľadal v srdciach ľudí ducha
pokory, a držanie sa pri zemi. Nič sa tak Bohu neznepáči, ako keď je
človek nafúkaný v hodnotení seba samého.
Synovia moji, bude pokorní, držte sa pri
zemi, buďte pokorní, držte sa pri zemi.
Hlavne buďte veľmi pokorní.
Upokorujte sa vždy, hľadajte nižšie miesto
vo vlastných očiach i v očiach iných, aby ste sa mohli stať veľkými
v Božích očiach.
Na dosiahnutie pokory sú potrebné štyri
veci: Spernere mundum, spernere nullum, spernere seipsum, spernere se sperni
(pohŕdať svetom, nepohŕdať nikým, pohŕdať sebou samým a pohŕdať tým, že
mnou iní pohŕdajú). A pridával,
vzhľadom k poslednému stupňu: K tomu
som sa ešte nedostal: k tomu by som chcel dospieť.
Keď niekto spácha nejaký hriech alebo
upadne do nejakej chyby, má si myslieť, že Boh dopustil pád pre jeho pýchu,
a je veľmi nebezpečné ospravedlňovať vlastnú chybu. A tak pri páde si
treba povedať: keby som bol býval pokorný, nebol by som padol.
Ide o cestu rastu, v rytme času a úsilia, ktoré otec Filip
vyžaduje rozhodným spôsobom, v protiklade s umelo rozšírenou
predstavou, že je svätcom, ktorý sa uspokojí „s možným“ a ktorý vraj
hovorí: Buďte dobrí, ak môžte!, kým
on v skutočnosti zvykne hovorievať výraz, ktorý v rímskom dialekte
znamená skôr: Upokojte sa, stíšte sa!
A preto mohol polohlasne dodať: „Ak
môžte...“ Z druhej strany mladým hovorieval: Nechcem od vás nič iné ako to, aby ste boli veselí, bez ťažkého
hriechu. Otec Filip je srdečným svätcom, radostným a vtipným, schopným
žartovať, zabaviť sa a zabaviť iných, ale je mu úplne cudzí postoj
„živelnosti“. Má rád spontánnosť, vyhýba sa umelosti, hľadá najzábavnejšie
spôsoby rastu v čnosti a cesty dokonalosti pre svojich učeníkov, ale
je prísnym, hoc veselým, askétom, ktorý je schopný predsavzať si a iným odporučiť
výkon, ktorý nevylučuje zdravé zapojenie vôle.
Ohľadom získavania pokory Svätec učil:
Sú tri druhy márnej slávy. Prvá je Pani.
Je to vtedy, keď ešte pred začatím diela i počas neho konáme pre márnu
slávu. Druhá je Spoločníčka. Je to vtedy, keď nekonáme pre márnu slávu, ale
počas konania cítime z nej potešenie. Posledná je Služobníčka. Je to
vtedy, keď márna sláva povstane v našom konaní dobra, ale ju ihneď
potlačíme. Snažte sa aspoň o to, aby márna sláva nebola Paňou: keď je
Spoločníčkou, neodoberá zásluhu z dobrého skutku, ale dokonalosť spočíva
v tom, že z nej urobíme Služobníčku.
Hovorieval, že človek sa má vyhýbať
hovoreniu o sebe samej, zvlášť pokiaľ ide o dobro, ani zo žartu ani
vážne, a že sa nemá snažiť poukazovať na seba.
Synovia moji, pochopte správne moje slová:
radšej by som prosil Boha, aby mi zoslal smrť, ba čo viac, blesk, než myšlienku
na podobné hodnosti (myslel
cirkevné hodnosti). Túžim samozrejme po
duchu a čnostiach kardinálov a pápežov, ale nie po ich hodnostiach.
Nestačí si ctiť iba predstavených, ale
treba držať v úcte i tých, čo majú rovnakú hodnosť a nižšiu,
a byť prvý v preukazovaní úcty.
-------
4.
Modlitba
„Títo jednomyseľne zotrvávali na modlitbách...“, hovorí kniha Skutkov
Apoštolských, keď opisuje prvé kresťanské spoločenstvo, zhromaždené
v Jeruzaleme po Nanebovstúpení Pána.
Termíny, ktorými sa normálne označuje tento základný prvok kresťanského
života, sú plné významov: oratio (modlitba)
pochádza zo slova os, oris
označujúceho ústa, ale aj tvár. Vyjadruje vzťah medzi tým, ktorý hovorí
s niekým iným, pričom mu hľadí do tváre a prijíma jeho pohľad: je to
vzťah, ktorý človek v hĺbke potrebuje.
Modlitba je základným ľudským úkonom, najpravdivejším úkonom, akého je
človek schopný. Aj ten, kto nikdy nespoznal Božiu prítomnosť, ako napríklad
ateista Lagerkwist, nositeľ Nobelovej ceny za literatúru, nemôže nepovedať:
„Neznámy je mojím priateľom, niekto, koho nepoznám. Moje srdce je plné
nostalgie po ňom... Kto si ty, čo napĺňaš moje srdce tvojou neprítomnosťou, čo
napĺňaš celú zem svojou neprítomnosťou?“
Modlitba je najľudskejším gestom. Aj preto, že keď žiadam, znamená to, že
som neschopný, ale zároveň aj to, že milujem to, čo očakávam. Modlitba je
stretnutím, „mystickým“ kontaktom s Tým, ktorého všetky vlákna ľudskej
bytosti vzývajú, ktorého existencia je paradoxne ohlasovaná hranicami,
prázdnom, ktoré v sebe cítim.
Otec Filip hovorieval:
Človek, ktorý sa nemodlí, je ako zviera
bez rozumu.
Hovorieval, že diabol nepovažuje nič za
väčšie zlo ako modlitbu.
Nepriateľa našej spásy nič nezarmucuje
väčšmi ako modlitba a nič sa tak nesnaží prekaziť ako modlitbu.
Niet lepšej veci ako modlitba, a bez
nej človek nemôže dlho vytrvať v živote ducha.
Otec hovorieval, že niet lepšieho
prostriedku na učenie sa modlitbe ako upokoriť sa a uznať sa za nehodného
takého veľkého daru a hodiť sa celý do Pánovho náručia, aby ho to On
naučil.
Najlepšou prípravou na modlitbu je
cvičenie sa v sebazaprení: pretože snaha oddať sa modlitbe bez tohto, je
ako keby vták chcel začať lietať bez peria.
Mladým hovorieval: neberte na seba príliš
veľa pobožností, ale sa oddajte niektorým, no zotrvajte v nich. Nie veľa
pobožností, ale veľkú pobožnosť!
Hovorieval, že sa nemá nič žiadať od Pána
s absolútnosťou, milosť ako je zdravie alebo podobne, ale vždy pod
podmienkou: ak sa bude Jemu páčiť alebo ak je to pre väčšie dobro.
Kto cíti nechuť, nemá sa znepokojovať,
pretože to rýchlo prejde. Ale na prekonanie nechuti treba konať modlitbu
a zaspievať si nejakú duchovnú pieseň.
Hovorieval, že duchovné osoby sa majú
odovzdať Bohu jednak v duchovných útechách jednak v suchopárnosti
ducha a nábožnosti taký dlhý čas, ako sa bude Bohu páčiť,
a nesťažovať sa nikdy na nič.
V čase trápenia a duchovnej vyprahnutosti je
skvelým liekom predstava byť žobrákom v prítomnosti Boha a svätých, a tak ísť
raz k jednému, raz k druhému svätému pýtať si duchovnú almužnu s takým pohnutím
a tak opravdivo, ako to robia chudobní. A niekedy to treba robiť aj fyzicky a
ísť najprv do kostola jedného svätého, potom do kostola ďalšieho, a pýtať si
takúto almužnu.
Keď duchovná osoba, ktorá žiada nejakú milosť,
pocíti veľký pokoj ducha, je to dobrý znak, že Pán už jej ju dal alebo jej ju
chce dať.
Povzbudzoval svojich duchovných synov a dcéry, aby
sa ustavične modlili k Pánovi o dar vytrvalosti v konaní dobra,
pretože, vravieval, mal odvahu priviesť kohokoľvek k dosiahnutiu veľkého
ducha, ale dôležité je vytrvať.
--------
5.
Pokánie
Otec
Filip je veľmi sympatickým učiteľom pokánia, pretože dobrá nálada,
s ktorou ho koná, napĺňa veselosťou a pohodou skúšky, ktorým vystavuje
seba i svojich, ale je si jasne vedomý, že
kde niet veľkého umŕtvenia, tam nemôže byť veľká
svätosť.
Keď
hovoril o duchovnom živote, zvykol povedať:
Prvý zápas, ktorý musí duchovný človek zakúsiť je
hriech obžerstva, pretože keď prekonáme a porazíme tento hriech, zvíťazíme aj
nad pýchou a zničíme zmyselnosť, zmiernime hnev, a s veľkou ľahkosťou
zvíťazíme v akomkoľvek pokušení. A naopak, ak sa necháme poraziť týmto
hriechom, bude pre nás ťažké, ba nemožné, aby sme sa zmenili v iných,
ktoré závisia od obžerstva.
Zakazoval všetkým, ktorí túžili kráčať po cestách
ducha, aby jedli mimo riadneho jedla a toto mu u duchovných ľudí vadilo viac
než akákoľvek iná chyba. Hovorieval: Nikdy nebudeš mať ducha, ak sa tohto
nezbavíš.
Skutky
umŕtvenia nemajú u Filipa formu tvrdosti, často nenapodobiteľnej, ktoré
charakterizujú niektorých iných svätých. On miluje vnútorné umŕtvenie viac ako
fyzické – aj keď neodmieta ani to (vonkajšie
umŕtvenia napomáhajú veľmi získavanie vnútorného umŕtvenia, hovorieval),
ale uprednostňovanou pôdou je stále srdce:
Oveľa viac prospieva umŕtvovať vlastnú vášeň či
emóciu viac ako mnohé zriekania, pôsty a disciplíny.
Ak chcete v niečom preháňať, robte to
v tom, že budete krotkí a trpezliví, pokorní a láskaví, pretože tieto veci
sú dobré samé o sebe.
Najdôležitejšia vec v kresťanskom
živote spočíva v umŕtvovaní úsudku.
Toto je hlavné pokánie, ktoré Otec Filip predkladá svojim
a v ktorom ich vychováva. „Umŕtvovať úsudok“ neznamená samozrejme
pohŕdať ľudským rozumom, ale zdôrazňuje, že je nevyhnutné získať si odstup od
pyšnej naviazanosti na vlastný úsudok, od voluntas
propria (svojvôle) spôsobenej pyšným posudzovaním samého seba
a skutočnosti.
Zvykol sa dotknúť svojho čela, pričom hovorieval:
Svätosť spočíva celá v rozmedzí troch
prstov, teda v umŕtvovaní úsudku, teda v spochybnení samého seba,
samolásky a vlastného úsudku.
Niektoré poznámky Otca Filipa sú jasným príkladom takéhoto nastolenia veci.
Týkajú sa dvoch učeníkov, ktorých kvality si veľmi vážil:
Nepovažujem za schopného tohto úradu
(predstaveného) otca Giovanniho Francesca Bordiniho, ktorý, hoc má mnohé krásne
vlastnosti a čnosti – nech za ne ďakuje dobrému Pánu Bohu -, no videl som
ho vždy, ako veľmi tvrdého a svojhlavého, čo sa ukázalo najmä vtedy, keď
chcel zvíťaziť ohľadom kúpy rehoľných domov proti mojej vôli a bez
nevyhnutnosti. Takže, keďže sa nenaučil medzi ostatnými čnosťami poslúchať,
a pretože verí príliš svojmu vlastnému názoru a úsudku, nie je
schopný rozkazovať a riadiť... O nič viac vhodný na riadenie nebol
ani o. Antonio Talpa, ktorý je tiež príliš naviazaný na svoje názory,
a nevie ustúpiť nikomu, nech by bol sebelepší...
Otec Filip takto zdôvodňuje svoj výber Tarugiho za svojho nástupcu:
Pretože mi bol vždy poslušný. A hoci
v niektorých veciach sa protivil, predsa sa čoskoro spamätal a pokoril,
a keďže poslúchal, je schopný i riadiť a rozkazovať iným.
--------
6.
Radosť
Iba v ovzduší hlbokého duchovného života je pochopiteľná radosť,
ktorej je Otec Filip majstrom, alebo „prorokom“, ako povedal Ján Pavol II.
Kardinál Agostino Valier, v Dialógu Philippus
sive de christiana laetitia (Filip alebo o kresťanskej radosti),
zhrnul v týchto slovách, ktoré vkladá do Filipových úst, kresťanskú
radosť, ktorej je svedkom: „Pravá a dôverná radosť je Božím darom,
dôsledkom dobrého svedomia, v pohŕdaní vonkajších márnivostí, dôsledkom
kontemplácie najvyšších právd. Živí sa rozjímaním o smrti, rozhovorom
nábožných ľudí, častým prijímaním svätých sviatostí. Zachováva sa
v ustavičnej bdelosti nad sebou a nad druhými, vo vykonávaní dobrých
skutkov voči blížnemu... Radosti sa protiví hriech. Ba dokonca ten, kto je
otrokom hriechu, nedokáže ju ani len ochutnať. Protiví sa jej hlavne
ctižiadosť. Protiví sa jej zmyselnosť a veľmi aj márnivosť
a ohováranie.“
Tento Dialóg o kresťanskej
radosti je najstarším spisom, ktorý oslavuje slávnostnú osobnosť Otca
Filipa, napísaný ešte za jeho života, a zároveň je prvým pokusom
o interpretáciu filipínskej a oratoriánskej špirituality. Kardinál
Valier, ktorý napísal tento spis v auguste a v septembri 1591, vkladá
do úst Silvia Antoniana, ďalšieho veľkého Otca, tieto slová: „Zvlášť toto som
obdivoval na tomto mužovi: že ustavične v sebe niesol radostného ducha, za
žiadnych okolností nebol znepokojený príbojom ctižiadosti, zvlášť v meste,
ako je Rím. V skutku, tento Boží človek sa stále raduje v Pánovi.
Prebýva v ňom Duch Svätý, ktorého ovocím je radosť, a živí sa
nebeskou ambróziou ako svojím každodenným chlebom. Tak sa stále teší
v Pánovi a je považovaný za znamenitého učiteľa pravej
a hodnovernej radosti.“
Teda je dôležitá aj povahová danosť pohody a dobrého charakteru, ale
sama o sebe nestačí, ak sa neživí ustavične nadprirodzenom, a ak
nenačiera v náročnej askéze pokory, ktorý jediná odhaľuje plný zmysel aj
mnohých huncúctiev a vtipkovania Otca Filipa.
Otec vravieval:
Smútok má obyčajne koreň v pýche.
Tešte sa zo spoločného života,
vyhýbajte sa každej výnimočnosti, snažte sa o čistotu srdca, pretože Duch
Svätý prebýva v mysliach nevinných a jednoduchých. On je majstrom
modlitby a dáva nám zotrvávať v ustavičnom pokoji a veselosti,
ktoré sú predchuťou Raja.
Synovia moji, buďte veselí, radujte sa.
Chcem, aby ste nerobili hriechy, ale chcem, aby ste boli veselí.
Nechcem úzkosti svedomia, nechcem
melanchólie. Škrupule a melanchólia, preč z môjho domu.
Jeden svedok spomína: „Chcel, aby ľudia boli veselí a hovorieval, že
sa mu nepáčilo, keď boli zamyslení
a melancholickí, lebo to škodilo duchu
a preto mal blažený Otec, aj v najvážnejších chorobách, vždy mal
prívetivú a veselú tvár. Hovorieval, že
je ľahšie viesť po cestách ducha osoby veselé
než osoby melancholické.
Hoci sa mu páčila veselosť, nemal v žiadnom prípade rád ani
rozpustilosť a hovoril, že
treba dávať pozor vo veselosti, aby sa
nezvrhla na rozpustilosť alebo na šaškovanie, pretože robí človeka neschopným
ducha a otupuje to málo, čo sa už podarilo.
-------
Mladí
Vo svete mladých Otec Filip vykonáva veľkú časť svojho apoštolátu, aj keď
jeho poľom pôsobnosti nie sú vlastne deti a chlapčenský svet, ako sa často
myslí. Ale okolo sympatického rímskeho kňaza nechýbali samozrejme ani dospievajúci:
boli to poväčšine deti tých, ktorí prichádzali do Oratória.
Filip priťahoval mladých zdravou zábavou, radosťou a duchaplnosťou
svojich slov, ale ešte viac darom samého seba, nezištným, úplne
k dispozícii, schopný vždy prijať, bez prekážok, mladý muž, ktorý často
chápe protirečenia a ťažkosti, ktorými je poznačený každý rast.
Práve preto, že nebol nejakým „mládežníckym kňazom“ (Mladí, horiaca slama!, hovorieval), Filip priťahoval mladých: oni
v ňom videli nie veselého spoločníka, ale mladého muža (a zostal ním až do
veku 80 rokov), bohatého na harmonický život, ktorého kúzlu nevedeli odolať.
Ako sa vyjadril svätý Karol Boromejský: „Otec Filip má zvláštny dar ovládať
mladých a je nimi veľmi milovaný a ctený, takže niet žiadneho druhu poslušnosti,
ktorý by okamžite nevykonali.“
Otec hovorieval:
Blažení ste, vy mladí, ktorí máte toľko
času robiť dobro!
Buďte veselí, ale nehrešte!
Nežným ale záväzným bolo aj jeho pozvanie (deťom a mládeži, ktoré sú
obyčajne v ustavičnom pohybe):
Ukľudnite sa, ak môžte!